Egyszerű, gyors, látványos – Ismerd meg a FIBA 3×3 kosárlabda szabályait

Egyszerű, gyors, látványos – Ismerd meg a FIBA 3×3 kosárlabda szabályait

MIES (Svájc) – A 3×3 kosárlabda szabályait három alapvető cél mentén alkották meg: a játék legyen annyira egyszerű, hogy bárki játszhassa, legyen gyors és kiszámíthatatlan, valamint garantálja a szórakozást minden résztvevő számára.

Ahogy egyre többen fedezik fel a 3×3 pörgős, rövid játékformátumát, a FIBA folyamatosan dolgozik azon, hogy a sportág a világ egyik legelérhetőbb kosárlabdaformátuma legyen. Ehhez pedig az alapok megértése kulcsfontosságú – hiszen ezek adják a 3×3 varázsát a játékosok és a szurkolók számára egyaránt.

A játék alapjai

Mi teszi egyszerűvé?
Csak egy palánkra, egy félpályára és két háromfős csapatra van szükség – plusz egy-egy cserére. A FIBA 3×3 különböző szintű versenyeket kínál, a rangos World Tourtól kezdve a Challengers tornákig, de a játékszabályok mindenhol ugyanazok. A mérkőzéseket az FIBA hivatalos Wilson 3×3 labdájával játsszák, amelyet kifejezetten a sportág dinamikájához terveztek, elősegítve a gyorsaságot, az ügyességet és a technikás megoldásokat.

Miért számít a játék sebessége?
A 10 perces játékidő folyamatos mozgásra kényszeríti a csapatokat, a 12 másodperces támadóidő pedig még inkább felgyorsítja a ritmust. Nincs negyed, nincs félidő, nincs megállás – a játékosoknak villámgyorsan kell dönteniük és reagálniuk. A passzivitást nem tolerálják: ha egy csapat nem törekszik pontszerzésre, azonnal elveszíti a labdabirtoklást.

Látványos és kiszámíthatatlan
Legyen szó egy utcai pályáról vagy az olimpiai dobogóról, a 3×3 a sebesség és a látvány tökéletes kombinációja. A sportág célja, hogy a nézőket még közelebb hozza az akcióhoz, és maximális intenzitást nyújtson.

A pontozási rendszer

Egy és kétpontos dobások
A hagyományos kosárlabdától eltérően a 3×3-ban alacsonyabb pontszámok vannak. A félköríven belüli találatok egy pontot érnek, míg az íven túli kosarak kettőt. Ha egy csapat eléri a 21 pontot a rendes játékidőn belül, automatikusan győz.

Hosszabbítás szabályai
Ha a mérkőzés döntetlennel zárul, az első csapat, amely két pontot szerez a hosszabbításban, megnyeri a meccset.

Büntetődobások
Egy szabálytalanság után a sértett játékos a büntetővonalról kísérelhet meg egy pontot érő dobást. A dobónak öt másodpercen belül kell elvégeznie a kísérletet.

A labda státusza

A labda mindig vagy „élő” vagy „holt” állapotban van.

  • Élővé válik, amikor egy check-ball után a támadó csapat birtokba veszi a labdát az íven kívül.
  • Holt lesz, ha a játékvezető megállítja a mérkőzést, lejár a támadóidő, vagy egy büntetődobás után a labda nem kerül vissza játékba.

Egy dobás közben lejáró támadóidő nem szakítja meg a játékot, így a csapatoknak van még egy esélyük a labdáért harcolni.

A check-ball szabálya

A check-ball egy kötelező játékfolytatási forma, amely során a védekező csapat (az íven belül) passzolja vagy pattintja a labdát a támadó csapatnak (az íven kívül). Ez minden játékmegszakítás után kötelező, például sikeres kosár, lejárt támadóidő vagy oldalvonalon túlra került labda esetén.

A támadó csapat az, amelyik éppen kosarat szerzett vagy sikeresen kivédekezte az ellenfél 12 másodperces támadását.

Élvezd a játékot!

A 3×3 kosárlabda lényege az egyszerűség, a sebesség és a szórakoztatás. A játék versengő, és a szabálytalanságokat szigorúan büntetik, de a cél mindig az, hogy a közösség összekovácsolódjon, és mindenki jól érezze magát a pályán.